فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/05/11
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سرمقاله
  • مدیر مسئول صفحه 7
  • مقالات
  • حسین کچویان صفحه 17
    این مقاله بر آن است تا ادله و استدلال های مطرح در اثبات حق محوری تجدد و تکلیف محوری سنت در خارج از موضع و موضوع خود را تبیین کند. در دیدگاه حق محور تجدد و تکلیف مداری سنت این تصور خطا پیش آمده که حق و تکلیف در این مقام در حوزه حقوق به معنای مشهور و اصطلاحی آن قرار می گیرد، در حالی که بحث در این مقام ماهیتی وجودشناسانه و انسان شناسانه داشته و درحوزه فلسفه و متافیزیک واقع می شود. از این منظر با این که مقاله نگاهی مثبت به حق محوری تجدد و تکلیف مداری سنت دارد، این نسبت خاص میان تجدد و سنت با حق و تکلیف را نه شانی برای تجدد و نه منقصتی برای سنت می داند.
    کلیدواژگان: سنت، تجدد، انسان گرایی، حق، تکلیف، نظم وجود
  • احمد واعظی صفحه 29
    نوشتار حاضر ضمن معرفی خطوط اصلی اندیشه لیبرالیسم، وجوه چالش آن را با تفکر اسلامی باز می شناسد. مقاله به دو بخش اصلی تقسیم می شود: بخش نخست، به بررسی موضع اندیشه لیبرالی در مقولات مهمی نظیر عدالت، آزادی و حدود اختیارات دولت و نیز چرخش های نوین در حوزه لیبرالیسم و بخش دوم، به بررسی وجوه ناسازگاری این مواضع با اندیشه اسلامی اختصاص یافته است.
    کلیدواژگان: اسلام، لیبرالیسم، دموکراسی، عدالت و لیبرال دموکراسی
  • محمد خامه گر صفحه 49
    روش ساختاری، سبک جدیدی در تفسیر قرآن است. بر اساس این روش هر سوره دارای یک غرض اصلی (موضوع محوری) است و تمامی آیات و مباحث مطرح شده در سوره به صورت منطقی و فصل بندی شده به آن غرض مرتبط می شوند. نویسنده معتقد است اگر از این زاویه به مطالعه سوره هایی که موضوع اصلی آنها یکی از مباحث سیاسی است بپردازیم، می توانیم گزاره های سیاسی جدیدی را از قرآن کشف کنیم؛ گزاره هایی که به طور معمول از بررسی و مطالعه آیات به طور جداگانه به دست نمی آید. برای نمونه،در این نوشتار، دیدگاه قرآن درباره روش مقابله با شایعه از ساختار سوره قلم استنباط شده است.
    کلیدواژگان: روش ساختاری، هدفمندی سوره ها، شایعه سازی، روش های فهم قرآن، تفسیر سیاسی
  • داود فیرحی صفحه 67
    مقاله حاضر به «روش شناسی اندیشه سیاسی در فلسفه غرب تمدن اسلامی» اختصاص دارد. فلسفه غرب تمدن اسلامی به اندیشه های فلسفی در آرا و آثار فیلسوفانی چون ابن طفیل، ابن باجه و ابن رشد اطلاق می شود. اینان برخلاف متفکران شرق تمدن اسلامی، مانند ابن سینا، روش شناسی ویژه ای در حوزه دانش سیاسی داشتند. بنیادی شرعی برای عقل در حوزه سیاست قائل بودند و در عین حال احکام شرعی سیاست یا سیاست شرعی را به اعتبار یافته های عقل برهانی، حمایت و نقد می کردند. از این حیث نوعی روش شناسی معطوف به «روش تاویل» در فلسفه غرب اسلامی شکل گرفت، که امروزه به هرمنوتیک اسلامی یا هرمنوتیک ابن رشد معروف است. مقاله حاضر به توضیح روش شناختی این نظریه و نتایج آن در حوزه دانش سیاسی پرداخته است.
    کلیدواژگان: روش شناسی، اندیشه سیاسی، فلسفه غرب تمدن اسلامی، نظریه تاویل، هرمنوتیک اسلامی، ابن رشد، ابن طفیل، ابن باجه
  • علیرضا صدرا صفحه 97
    نظریه و گرایش علمی مدنی فارابی، با توجه به برخورد بنیادین، فراگیر، نظام مند و غایی در عرصه عین یا پدیده مدنی، ذهن یا تعقل مدنی و علم یا یافته های مدنی و حتی عمل یا روابط و رفتار مدنی، ظرفیت بالایی برای باز سازی دوران جدید و پیش روی دارد و کارآیی روزافزونی می یابد. این نظریه با رویکردی مستقل و معتدل، قابلیت والایی برای ورود به چالش علمی سیاسی، اجتماعی معاصر و پاسخ گویی به نیازهای علمی و عملی حاضر دارد. گرایش علمی مدنی فارابی، به عنوان جهتی مستقل، جایگزین مناسب روش طبیعت انگار پوزیتیویستی و رویکرد ضد طبیعت گرای هرمنوتیکی، از جهت معرفت شناسی، روش شناسی و علمی اجتماعی و سیاسی بوده و برای رفع یا کاهش جهت گیری های یک سویه افراطی یا تفریطی و متعارض چالش علمی - سیاسی جاری و آتی می باشد.
    کلیدواژگان: روش، روش شناسی، فارابی، علم مدنی، عقل گرایی، نقد پوزیتیویسم، هرمنوتیک، استقرا، تجربه گرایی
  • محمد پزشکی صفحه 135
    فیلسوفان مشایی با طبقه بندی علوم به دانش های حکمی و غیرحکمی، بخشی از دانش سیاسی را در زمره دانش های حکمی تحت عنوان «سیاست مدن» قرار داده اند و بخش دیگر آن را که ذیل دانش فقه قرار می گرفت با نام «سیاسیات» جزو دانش های غیرحکمی جای دادند. هر چند هر دو دسته دانش های فوق برای «رئیس اول» و «روسای افاضل» بیانگر یک حقیقت به دو شکل متفاوت بود ولی «روسای سنت» حقایق سیاسی را نه براساس قواعد عقل که به وسیله قواعد زبان شناسی به دست می آوردند؛ از این رو فرآیند سیاسی در مدینه های رئیس اول و روسای افاضل با آنچه در مدینه های سنت جاری بود تفاوت می یافت، هر چند همه این مدینه ها فاضله تلقی می شدند.
    فیلسوفان مشایی با تاسیس اصل «سعادت» زندگی سیاسی را بر اساس آن و نه «اصالت فرد» یا «اصالت جمع» یا «اصالت گروه» تحلیل می کردند. طبقه بندی جوامع به فاضله و غیرفاضله و دسته بندی های درونی هر یک از آنها بر همین اساس انجام می گرفت. «اصالت سعادت» برای آنها زوج مفهومی «سعادت حقیقی» و «سعادت پنداری» را فراهم می آورد. این اصل همچنین در کاربردی تجویزی، آرمانشهر حیات سیاسی را ترسیم می کرد.
    کلیدواژگان: سیاست مدن، سیاسیات، مدینه رئیس اول، مدینه سنت، عقل، نقل، سعادت
  • سید صادق حقیقت صفحه 153
    مقاله حاضر به بحران روش شناسی در علوم سیاسی، تبیین علل آن و اشاراتی به راه های برون رفت از این بحران می پردازد. بحران روش شناسی در علوم سیاسی به چند بخش تقسیم می شود: بحران های ناشی از تشویش در فلسفه علم، بحران های ناشی از فلسفه علوم اجتماعی و مسائلی که خاص علوم سیاسی است. مفاهیم علوم سیاسی هنگام ورود به جوامعی همانند جامعه ما معمولا دچار کژتابی می شوند و این مساله بحران در روش شناسی علوم سیاسی را مضاعف می کند. مهم ترین گام های برون رفت از این بحران در جامعه ما عبارتند از: شناخت روش های مدرن، نقد و بومی کردن آنها، بازخوانی تراث سیاسی و روش های آن، نقد تراث، و مقایسه و هم نهادسازی این دو گونه روش.
    کلیدواژگان: روش، روش تحقیق، روش شناسی، فلسفه علم، فلسفه علوم اجتماعی
  • غلامرضا بهروزلک صفحه 175
    این نوشتار به بررسی نسبت بین دو حوزه مهم اندیشه سیاسی اسلام، یعنی کلام سیاسی و فلسفه سیاسی می پردازد. بر خلاف تصور برخی که فلسفه سیاسی اسلام را به کلام سیاسی تقلیل می دهند، این دو حوزه از هم مستقل و متمایز بوده و به رغم برخی تشابهات، به لحاظ روش، موضوع و مسائل متفاوت هستند. فلسفه سیاسی در دوره اسلامی رشته علمی متمایزی را در خانواده علوم فلسفی تشکیل می داده است، اما مباحث کلام سیاسی در درون مباحث کلامی شکل گرفته و مورد توجه قرار می گرفت.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی اسلام، کلام سیاسی، فلسفه سیاسی
  • محمد ستوده صفحه 197
    مطالعه متون کلاسیک و جدید صاحب نظران علوم انسانی و سیاسی نشان می دهد که بحث از انسان در کانون توجه آنها بوده است و اگر قلمرو سیاست و روابط بین الملل را تحت تاثیر انسان یا انسان ها در قالب دولت ها بدانیم نوع نگرش به ماهیت انسان باعث شکل گیری دیدگاه های متفاوتی به پدیده ها و مسائل بین المللی می گردد. بررسی ضمیر انسان در سه حالت لوح پاک، شرور یا تلفیقی از آنها به همراه تبیین رهیافت اسلامی در این مقاله آمده است.
    کلیدواژگان: انسان، روابط بین الملل
  • قاسم جوادی صفحه 213
    میرداماد از فیلسوفان و متکلمان بنام شیعه در عصر صفوی است. آثار او را می توان تبیین گر بسیاری از مقوله های بنیادین کلام شیعی تلقی کرد. در مقاله حاضر برای تبیین اندیشه های کلامی شیعه از دریچه آثار میرداماد، به بررسی موضوعاتی چون توحید، جبر و اختیار، نبوت و... می پردازیم و آنها را به عنوان بنیادهای کلام شیعی مورد امعان نظر قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: میرداماد، شیعه، کلام شیعی، توحید، نبوت، جبر و اختیار، مبانی کلامی
  • محمد تقی کرمی صفحه 231
    نوشتار حاضر در پی ارائه شمائی کلی از اندیشه محمد عابد جابری، اندیشمند مغربی است. نقد عقل عربی، طرحی است از نحوه تکوین میراث یا سنت مسلمانان عرب و تبیین علل فروماندن چنین عقلی در جهان معاصر. جابری می کوشد با بکارگیری قرائت انتقادی خود، از میراث فاصله بگیرد تا بتواند آن را نقد کند.
    کلیدواژگان: عقل عربی، نقدعقل عربی، جابری، علوم بیانی، عقل بیانی، نظام معرفت، درونی سازی، اندیشه جابری
  • سید محمد ناصری تقوی صفحه 255
    مقاله حاضر برای تبیین دموکراسی و مدل های آن براساس رویکردهای مختلف، نگارش یافته است. در این راستا مدل های متعدد و مختلفی براساس دیدگاه های هلد، هانتینگتون، راسل، ارمه، جی، گراهام، کت و هابرماس ارائه شده و خصوصیات آنها بیان گردیده است.
    کلیدواژگان: دموکراسی، هلد، هانتینگتون، راسل، ارمه، جی، گراهام، کت، هابرماس
  • سیدمحسن طباطبایی فر صفحه 271
    هر منظومه فکری، ناچار از جهان بینی و انسان شناسی است که بر اساس آن احکام خود را در مورد جامعه و سیاست بیان می کند؛ از این رو شناخت اندیشه سیاسی مسلمانان نیز منوط به فهم مبانی کی هان شناختی و انسان بینی آنان است. در این مقاله سعی شده برمحور انسان شناسی، پرتویی بر ساختمان اندیشه سیاسی قدیم مسلمانان افکنده شود. شناخت طبع انسان از لحاظ این که سمت و سوی آن به سوی خوبی ها یابدی هاست، اولین و در عین حال مهم ترین گام در این راه است. تبیین سلسله مراتب انسان ها در جامعه و تاکید بر طبع مدنی آنها، گام های بعدی است، و در نهایت بررسی کفایت یا عدم کفایت عقل برای کشف قوانین زندگی بشر در گفتمان سنتی، ما را به شناخت «انسان» مورد نظر فلاسفه سیاسی قدیم رهنمون می شود.
    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، انسان
  • میراث سیاسی
  • نصر محمد عارف ترجمه: مهران اسماعیلی صفحه 289
  • نقد و معرفی
  • گزارش های علمی
  • مصطفی ملکیان صفحه 333
  • انور رصافی ترجمه: انور رصافی صفحه 365
  • سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 373
|
  • Hossein Kachooyan Page 17
    Stepping away from the subject, the author is to examine the arguments proposed for and against the right-basedness of modernity and the duty-basedness of tradition. The proponents of this view falsly suppose that 'right' and 'duty' have their common and general meanings in law, whereas the subject, being related to philosophy and metaphysics, has an ontological and humanistic nature. Thus, the paper, despite having a positive view of the right-basedness of modernity and the duty-basedness of tradition, considers this particular relationship between modernity and tradition and right and duty to be niether a privilege for modernity nor a shortcoming for tradition.
    Keywords: tradition, modernity, humanism, Right, duty, order of the existence
  • Ahmad Vaezi Page 29
    Introducing the basics of liberalism, this paper brings into consideration its differences with the Islamic thought. The paper comprises of two main parts. The first studies the views of liberalism towards important categories such as justice, freedom, and limits of the rights of the state and new trends in liberalism. And the second part deals with incompatibilities of liberalism with the Islamic thought.
    Keywords: Islam, liberalism, democracy, justice, liberal democracy
  • Mohammad Khamehgar Page 49
    Structural method is a new approach for the interpertation of the Quran, on the basis of which any chapter has a main idea and all verses in the chapter are logically related to the main idea. The writer believes if we approach the Quranic chapters devoted to political isses from a structural perspective, we discover new political statements which may not usually be found if we use other common methods. This paper is a study of how to encounter rumour on the basis of the structure of the chapter "ghalam" [the pen].
    Keywords: structural method, purposefulness of the chapters, rumour, methods of Quranic interpretation, political interpretation
  • Davood Feirahi Page 67
    This paper studies the methodology of political thought in the west of the Islamic civilization. The philosophy of the west of the Islamic civilization refers to the philosophical thoughts in the works of philosophers such as Ibn-Tofeil, Ibn-Bajeh, and Averos. Contrary to the thinkers of the east of the Islamic civilization such as Avecina, they had a specific methodology in political science. They believed that political reason had its roots in religion and at the same time supported and criticised the religious precepts of politics_ religious politics_ with logical reasoning. Thus, a kind of methodology centered on interpretation formed in the philosophy of the west of the Islamic civilization. It is now called the Islamic hermeneutics or the Averosian hermeneutics. This paper is a methodological analysis of the theory and its implications for the political science.
    Keywords: methodology, political thought, philosophy of the west of the Islamic civilization, theory of interpretation, Islamic hermeneutics, Averos, Ibn, Tofeil, Ibn, Bajeh
  • Ali, Reza Sadra Page 97
    Farabi's approach to civil science, since being fundamental, overarching, systematic, and teliological in the field of objectivity or civil phenomena, mind or civil reason, science or civil achievements, or even practice or civil behaviour and relationships, has a great capacity for the reconstruction of the modern age. This independant and moderate theory has much capacity to enter into contemporary political, scientific, and social challenges and to provide solutions for modern practical and scientific problems. Farabi's civil science approach, because of being independent, from an epistemological, methodological, scientific, social, and political viewpoint, is an appropriate approach to remove or decrease extreme biasedness contrary to current or future scientific or political challenges.
    Keywords: method, methodology, Farabi, civil science, rationalism
  • Muhammad Pezeshki Page 135
    The peripatetic philosophers, classify knowledge to philosophical and non-philosophical, considered part of the political science called "civil policy" [siasat-e modon] as being philosophical; the other part called "siasiyyat" [social and general matters] which was included in Fiqh was considered as non-philosophical. Though both of these two types of sciences from the viewpoint of "raees-e avval" [the prophet] and "roasa-ye afazel" [the Imams] were the same and refered to the same truth from different perspectives, "rosa-ye sonnat" [the religious scholars] attained political realities not by rules of reason but by linguistic rules. Therefore, the political processes common in the cities [madinah] of "raees-e avval" and "roasa-ye afazel" were different from those common in the cities of "sonnat" [tradition], though all these cities were considered as utopian. The peripatetic philosophers, establishing the "salvation" principle, interpreted the political life based on salvation, not individualim or collectivism. The classification of societies into utopian and non-utopian and the internal categorization of each of them was done in the same way.The "salvation principle" led them to the conceptual pair words, "the real salvation" and "the imaginary salvation". In its prescriptive application, the principle depicted the political life utopia, as well.
    Keywords: civil policy [siasat, e modon], siasiyyat, madinah al raees, e avval, madinah al sonnat, reason, narration, salvation
  • Seyyed Sadegh Haghighat Page 153
    This paper deals with methodology crisis in political sciences, providing explanations for its causes and solutions for leaving the crisis behind. The methodology crisis in political sciences may be categorized into several groups: crises arising out of the confusion in the philosophy of science; crises resulting from philosophy of social sciences and problems specific to political sciences. When entering societies like ours, political concepts face with misinterpretation which reinforces the crisis in the methodology of political sciences. The most important solutions to leave behind the crisis in our society are: familiarity with modern methods, reading them critically and nativizing them, rereading the political heritage and its methods, and finally comparing and coordinating these two methods.
    Keywords: Methods, research methods, methodology, philosophy of sciences, philosophy of social sciences, tradition, modernity
  • Muhammad Sotoodeh Page 197
    Studying the classic and the modern texts writen by the theoreticians of the human and political sciences proves that disputes over man has always been an axial issue. Thus, if we consider politics and international relations field as being under the influence of human beings in the form of governments, our view of the nature of human being will result in the formation of different approaches to international phenomana and relations. This paper is a study of the human nature as being rooted in the good, the evil, or a mixture of the two, along with an Islamic interpretation of the issue.
    Keywords: Human being, international relations
  • Ghassem Javadi Page 213
    Mirdamad is among outstanding scholars of the Safavid period, whose works can be considered as clarifying many fundamental Shiite theological issues. To explain the Shiite theological thoughts from Mirdamad's viewpoint, this paper examines subjects such as unity, determinism and free will, prophethood, etc.
    Keywords: Mirdamad, Shia, Shiite theology, Unity, prophethood, determinism, free will
  • Muhammad, Taghi Karami Page 231
    This paper is an introduction to the thoughts of the Moroccan thinker, Muhammad Abed Jaberi. The criticism of the Arabic reason is a project to survey the evolution of the heritage and tradition of the Arab Moslems and to explain the causes of the frustration of such reason in the modern world. Employing his own way of critical reading, Jaberi tries to step back from the tradition to be able to criticize it.
    Keywords: Arabic reason, criticism of the Arabic reason, uncovering reading, expressive sciences, expressive reason, system of knowledge, internalization
  • Seyyed Mohsen Tabatabaeefar Page 255
    Any system of thought requires its own particular view towards the world and human being, on the basis of which expresses its judgement with regard to society and politics. Accordingly, underestanding the political thought of the Moslems, too, depends on underestanding the basics of their cosmology and anthropology. This paper is an attempt to study the classic political philosophy of the Moslems from an anthropological viewpoint. To underestand human nature as being inclined to the good or the evil is the first and the most important step. Next comes an explanation of the hierarchical status of human beings in the society with an emphasis on their social nature. Finally, evaluation of the efficiency or inefficiency of reason for discovering the laws of human life in the classic discourse leads us to knowing the classic political philosophers, "man".
    Keywords: political philosophy, man